زندگینامه پرفسور مجید سمیعی + از تولد تا مهاجرت

نوشته شده توسط:سعید اصغرزاده | ۰ دیدگاه

مردم ایران به بسیاری از شخصیت‌های ایرانی که در توسعه بین‌المللی و در سطح جهانی نقش داشته‌اند، افتخار می‌کنند. پروفسور سمیعی یکی  از دانشمندان ایرانی است که به جرات می‌توان گفت مشهورترین چهره موفق ایرانی در جهان است. در این مطلب زندگینامه جراح مغز و اعصاب برجسته ایرانی پروفسور سمیعی را بررسی خواهیم کرد.

تولد و کودکی

پروفسور مجید سمیعی در تاریخ 29 خرداد 1316 در شهر تهران و در خانواده‌ای فرهیخته گیلانی متولد شد. پدر او اهل رشت و جزو خانواده‌های معروف بود و مادر او نیز اهل شیراز بود. او به همراه خانواده‌اش چند سال پس از زندگی در تهران به رشت نقل مکان کردند.

پروفسور سمیعی تحصیلاتش را در دبیرستان مشهور شاهپور رشت به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل به کشور آلمان مهاجرت کرد. وی در یکی از مصاحبه‌های خود اعلام کرده بود که در سن یازده سالگی متوجه علاقه خود به جراحی مغز و اعصاب شده است.

سنین جوانی و تحصیل

جوانی و تحصیل


او پس از مهاجرت به آلمان در دانشگاه یوهانس گوتنبرگ در شهر ماینتس در رشته زیست‌شناسی و پزشکی شروع به تحصیل کرد و مورد تشویق ویژه وزارت علوم ایران به عنوان بهترین دانشجو به دلیل نمرات بالا در امتحانات قرار گرفت.

به دلیل کسب عالی‌ترین نمرات در امتحانات پایان دوره پزشکی، وی توانست جایزه ویژه وزارت علوم ایران را به عنوان بهترین دانشجوی ایرانی مقیم اروپا از آن خود کند.

پروفسور سمیعی زیر نظر کورت شورمن شروع به گذراندن دوره‌های تخصصی جراحی مغز و اعصاب نمود و موفق شد در سال 1349 یعنی در سن 33 سالگی مدرک بورد تخصصی در این رشته از کشور آلمان را کسب نماید.

تشکیل خانواده و ازدواج

ازدواج و تشکیل خانواده


پروفسور مجید سمیعی در سال 1961 و در سن 19 سالگی عاشق دخترعمویش مهشید سمیعی شد و با او ازدواج نمود. حاصل این ازدواج 2 فرزند است که دختر ایشان امیره سمیعی فارغ التحصیل رشته اقتصاد و پسر ایشان امیر سمیعی پروفسور مشهور مغز و اعصاب و معاون مرکز جراحی مغز و اعصاب در موسسه بین‌المللی علوم هانوفر می‌باشد.

شروع فعالیت حرفه‌ای

فعالیت حرفه‌ای پروفسور سمیعی


دکتر سمیعی کار علمی خود را در سال 1349 با سمت استادیاری و معاونت بیمارستان جراحی مغز و اعصاب آغاز نمود و معاون دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتس شد. پس از مدتی سرپرستی بخش جراحی مغز و اعصاب اطفال را به عهده گرفت. در همان زمان بود که از سوی کشور به پروفسور سمیعی، عنوان استادی و ریاست در زمینه رشته جراحی مغز و اعصاب در دانشگاه ملی ایران یا همان دانشگاه شهید بهشتی کنونی پیشنهاد شد ولی وی به دلیل فعالیت‌های علمی خود در دانشگاه ماینتس این پیشنهاد را نپذیرفت. در سال 1351 به اخذ درجه پرفسوری جراحی مغز و اعصاب از دانشگاه ماینتس نائل گردید. او ضمن کارهای پزشکی و تدریس، همواره مشغول تحقیق و مطالعه بود و در زمینه تورم مغز و ترمیم و بازسازی جراحی اعصاب محیطی مطالعات ارزنده‌ای انجام داد.

در سال 1350 اولین دوره آموزشی جراحی میکروسکوپی را آغاز نمود و در سال 1356 نخستین آزمایشگاه تمرین جراحی میکروسکوپی آلمان را با کمک بنیاد فولکس واگن تاسیس نمود. تجربیات پیوند اعصاب محیطی و بازسازی اعصاب مغز توجه پروفسور سمیعی را به مشکلات جراحی در قاعده جمجمه جلب نمود و در این زمینه اولین گام‌های پیشرفت جهانی را برداشت و مورد توجه جامعه جهانی پزشکی قرار گرفت.

افتخارات پروفسور سمیعی

پروفسور سمیعی


دکتر سمیعی از سمت دانشگاه‌هایی مانند لایدن هلند و ماینتس آلمان برای ریاست در زمینه جراحی مغز و اعصاب پیشنهاد همکاری داشت. در سال 1367 به سمت استادی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی هانوفر رسید.

پروفسور سمیعی چندین سال پیاپی رئیس هر دو قسمت جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر را بر عهده داشت.

در سال 1979 برای اولین بار آموزش حراحی قاعده جمجمه در دنیا را در شهر هانوفر بنا نمود و در در سال‌های 1997 تا 2001 به ریاست فدراسیون جهان انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب برگزیده شد.

همچنین پروفسور سمیعی در سال 2004 موسسه بین‌المللی علوم اعصاب کشور چین واقع در دانشگاه پزشکی پکن را بنا و مدیریت نمود.

پروفسور سمیعی در دهه 1990 و در شهر هانوفر آلمان مرکز خصوصی بین‌المللی علوم اعصاب را که به اختصار INI نامیده می‌شود، در مررکز شهر هانوفر آلمان بنا نمود.

فعالیت‌های دکتر سمیعی در ایران

کلنگ زنی بیمارستان سمیعی در رشت


دکتر سمیعی ریاست و مدیریت بسیاری از موسسات بین‌المللی را عهده‌دار بوده است. در ایران هم فعالیت‌های بسیاری انجام داده است. سازمان امین اجتماعی کشورمان در سال 2004 سمت ریاست بخش جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران را به پروفسور سمیعی اعطا کرد.

وی دوره‌های آموزشی جامعی برای کارکنان دپارتمان برنامه‌ریزی و اجرا کرد و همین موضوع باعث شد این دپارتمان به یکی از توسعه‌یافته‌ترین و پیشرفته‌ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب تبدیل شود.

همچنین او از سال 2006 سمپوزیوم بین‌المللی جراحی مغز و اعصاب را به سرپرستی خود و به طور مستمر در تهران برگزار می‌کند.

ایجاد بنیاد فرهنگ و علم گیلان و مرکز تحقیقات سرطان‌شناسی رشت نمونه‌ای از فعالیت‌های آموزشی پروفسور سمیعی در کشورمان است. دکتر سمیعی بیان کرده که هدفش از ایجاد این بنیاد ساختن فضای همدلی و همکاری بین نخبگان و دانشمندان در علوم مختلف شهر گیلان است.

از دیگر اقدامت دکتر سمیعی در ایران تاسیس بیمارستانی به نام سمیعی در شهر رشت است. این بیمارستان تخصصی که دارای 400 تخت خواب است در سال 1387 و با حضور گرهارد شرودر صدر اعظم سابق آلمان شروع شد که علاوه بر خدمات درمانی کارهای پژوهشی نیز صورت می‌گیرد و قسمت جراحی مغز و اعصاب با اساتید کشور آلمان همکاری خواهد داشت.

https://hamimohajer.com/immigr...

https://greencard-lottery.ir/%...

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...